Новия Закон за движение по пътищата

Миналата седмица четох това писмо в блога на Капитал и ми харесаха някои моменти в него. Явно доста хора напоследък мислят като мен по този въпрос. Не обичам да критикувам излишно, просто ще изложа някои мои мисли по темата.

Новия ЗДП (подробности може да научите от тази статия на в-к Капитал) основно се занимава с това да увеличи глобите и санкциите. Превишение от 30-40 км/ч в населено място вече ще се наказва със 150 лв. и 1 месец без книжка. Извън града за същата скорост наказанието е отново 1 месец без книжка, но само 100 лв., за по-високите скорости наказанията са още по-драстични. Има и разни други нови моменти – за светлоотразителните жилетки всички знаем, но другото интересно е, че децата под 12 години трябва да се возят на специални седалки. Странна работа е с тия седалки. Не знам как е по Европа, но 12 години е сериозна възраст за детска седалка. Да не говорим и за това, че няма описание на какви изисквания трябва да отговарят седалките. Както и да е – седалките да са проблема тук. Да се върна малко на жилеткитке. Един приятел, който наскоро претърпя ПТП ми разправя, че като си облякъл жилетката, пристигналите полицаи казали да я махне, понеже хората ги обърквали с него!? Странно…

Както правилно са отбелязали журналистите в статията целия нов ЗДП прилича на така модерните по едно време ПР и рекламни кампании на разни бензиностанции – “Карай умно, стигни жив!”, “Обади се като стигнеш!” и т.н. Не обичам кампаниите, дори ги мразя! Тяхната цел е всичко друго, но не и тази за която говорят. Този закон може да направи много шум, но не и основната си цел – да намали катастрофите!

Според статистиката основната причина за ПТП-тата е несъобразената скорост. За съжаление за КАТ термина “несъобразена скорост” е нещо твърде разтегливо. Всички знаем чудати истории за всякакви актове за несъобразена скорост и “изпускане на контрол” върху автомобила, дори и при 5 км/ч. Преди година на мой приятел написаха акт за несъобразена скорост, тъй като за да не се удари в неправилно пресеклия му пътя автомобил, излязъл от пътя в една нива. Между другото този мой приятел е автомобилен състезател и е направил възможно най-правилното в случая. Служителите на КАТ му заявили, че е нямало да му пишат акт, ако беше катастрофирал в колата на нарушителя!

Основната цел на новия ЗДП е да намали катастрофите, каквото и било изискването на ЕС. Аз твърдя вече доста време, че основния проблем не е в закона, нито че увеличените санкции ще намалят катастрофите, предизвиквайки страх в шофьорите. Основните проблеми си остават:

  • лошите пътища, маркировка и трафика
  • самоувереността и дисциплината на шофьорите
  • КАТ
  • автомобилите - неизправни или прекалено хубави и бързи

Лошите пътища са може би най-важния проблем. Ние нямаме хубави пътища, нямаме истински магистрали, постоянно се правят какви ли не ремоти в най-неподходящо време, няма маркировка, няма знаци. Всеки, който малко е пътувал с кола във Франция или Германия ще ме разбере веднага. Трафика понякога е ужасяващ на основните “магистрали” – между другото най-обикновени двупосочни пътища.
Сещам се веднага – прохода Хаинбоаз го ремонтираха 3 години от южната страна, и трафика минаваше през Шипка, след това го отвориха за 2 години и сега затварят пак за 2 години северната част и трафика отново е преместен на Шипка. И сега на Шипка е ужасно, стават много катастрофи… И всичките заради “несъобразената скорост”! Защо не го направиха целия ремонт преди години, когато ремонтираха южната част!?

Нека минем и на шофьорите в това число и аз. Факторите шофьор и лош път за ПТП-тата направо се умножават. Като казвам самоувереност и диспилина разбирам следното – всеки шофьор трябва да кара според възможностите си. Известния автомобилен състезател Собеслав Засада в книгата си “Бързо и безопасно” развива тезата, че безопасната скорост за всеки шофьор е различна – за някои е 40, за други 80 км/ч. Между другото незначителния ми опит в автомобилния спорт е показал, че за повечето рали състезатели безопасната скорост е шокиращо по-висока от тази на обикновен шофьор, но това все едно не съм го казал точно в тази статия. :) Да се върна на темата. Всеки човек си има безопасна скорост. Както във всяка друга дейност в човешкия живот – някой са по-добри, други по-лоши. И точно когато един шофьор, който не може, но си мисли че може да кара със скорост, която не е за неговите възможности, точно тогава стават катастрофите. “Несъобразената скорост” е плаващо понятие – един човек може да изпусне контрола в завой със 60, а друг с лекота да мине през този завой със 120. За жалост е трудно да мотивираш с глоби и закон да кара бавно един човек, който си е купил мощна бърза кола! Това е почти невъзможно. Всичко е объркано още с излизането от завода на кола която вдига над 200 км/ч с лекота. Няма как да накараш шофьора да не натиска педала на газта толкова лесно. Рано или късно ще го направи. Ще продължи да кара без да намали на мокрото мислейки си, че “великите” технологии – ESP, ABS, EBD и т.н. ще преодолеят законите на физиката. Технологии, които са направени от една страна за да продават колата и вдъхват допълнителна увереност в главата на шофьора, увереност за която той не е готов. Хората просто не могат да карат правилно и това е една от основните причини за ПТП-та, комбинирана с лошите пътища става още по-зле.
Между другото много малко шофьори знаят как всъщност се кара правилно автомобил – как се спира, как се завива, как се дава газ, какво става при спирачки в завой… Това не се преподава на курсовете, много от инструкторите също не са запознати – там преподават само обикновени техники за спиране и тръгване. След това всеки се оправя седнал на новата си кола с поне 100 коня под капака… И после стават катастрофи. Ще стават, ако ще и 5 подобни закона да въведат.

Някой ще попита защо пък КАТ да са виновни за катастрофите!? Нали уж точно те трябва да ги предотвратяват. Както правилно е попитал автора на това писмо, колко пъти служител на КАТ ви е помагал? Аз сега стоя и си мисля, имам стаж около 100 000 км, стоя и мисля, опитвам се да се сетя… Не мога да се сетя да са ми помагали! Ако се сетя междувременно ще редактирам статията и ще го напиша с дебел червен шрифт. Знам със сигурност случаи, в които са били уведомени за проблем на пътя, който създава сериозна опасност за ПТП, но са отговаряли “Това не е наша работа!”. Тяхната работа наистина май се изчерпва основно с глоби и то забележете не да стоят на ограничение 90 или 120 и да глобяват хората, които карат с 120 или 180, а стоят на най-безумно сложените знаци 40 и 60, където безопасната скорост често надвишава тази на знаците. Не знам и кой ги слага тия знаци! Е, има редки случаи когато полицаите стоят и на правилни места, но твърдя, че в 90% от случаите те просто “ловят риба” и сега тройно повече да събират, катастрофите няма да намаляват! Искам да кажа, че КАТ се занимава не с това да прави превенция на пътнотранспортните произшествия, а просто се състезава сам със себе си по брой актове, фишове, вече взети книжки и всякакви дивотии… Последния път като ме глобиха сас 70 км/ч уж в града ми идваше да дам такава газ след тях, напук на това, че ме глобиха. А по принцип съм спокоен човек, не искам да си представям какво правят нерваците след като им тряснат една такава глоба. Да не говорим, че хората които наистина трябва да остават без книжки си плащат, но това е тема за съвсем друг разговор.
Колко често сте виждали автомобили на КАТ, които да нарушават правилата, КАТ-аджии, които не слагат колани, които карат като бабаити. Много често! Това съще е един сериозен проблем за тях. Аз лично нямам вяра на хора, които карат без колан, а ме глобяват за това, че не слагам колан. Нито имам вяра на хора, които спират както им дойде по пътя само защото карат полицейска кола! Може би пък има и истина в твърдението, че каквито са ни шофьорите такива са ни и КАТ-аджиите, че и държавата…
А сега се сетих и друго. Преди няколко дни гледах по телевизията някакъв отговорен кадър на КАТ, който обясняваше, че в жегата трябва да се кара много внимателно, тъй като гумите загрявали и губели сцеплението с пътя! Пълна дивотия! Точно обратното! Колкото по-загрята е гумата, толкова сцеплението е по-добро… Жалко е, че го казва човек от КАТ и то по телевизията.
Пък за корупцията даже не искам и да започвам… Направо ще си замълча.

По-горе споменах, че проблеми създават и технически неизправните или прекалено бързите автомобили. За неизправните е ясно – има много. У нас е пълно с коли, които нямат спирачки, нямат гуми, нямат амортисьори. Риска да стане нещо с такъв автомобил е голям. Може да не спре, може да не завие, може всичко да се случи… Пунктовете за технически прегледи само гледат да събират пари, има доста места, където можеш да минеш с неизправна кола. Обаче няма хора в затвора, затова че са пуснали на пътя неизправен автомобил предизвикал ПТП.
Когато говорим за бързи коли пък е малко по-различно. Тук нещата са свързани малко с фактора шофьор. Съвременните коли са мощни и бързи, а има някои, които са особено мощни и бързи. И за да караш такава кола трябва да си готов за това. Лично аз не бих карал автомобил над 200 к.с. без да мина специални курсове и без да тренирам. Много хора обаче го правят… И понякога “губят контрол”, карайки с “несъобръзена скорост”.

И тъй като не обичам само да критикувам мога да кажа как ми се виждат на мен нещата в правилната посока. Трябва държавата да започне да инвестира в пътища, а не да се крадат парите, както се прави сега! Трябва курсовете за шофьори да се направят по-сложни (а не само по-скъпи). Под сложни разбирам да се обяснява поне на една лекция за 2 часа повечението на автомобила на пътя при екстремни ситуации. Примерно да се казва на хората – ако ще се блъскате челно излезте от пътя – каквото и да има там в 90% ще сте по-добре, като блокират колелата колата става неуправляема и т.н. Това аз не знам да го преподава някой инструктор.
Трябва и тотална промяна в КАТ – по-високи заплати, по-качествени кадри, промяна на поведението им на пътя. Изместване на фокуса от основната им сега цел – събиране на повече и повече глоби. За приходите от глоби си има автоматични начини измислени в европейските държави – камери, разни системи за изчисляване на средната скорост и т.н. Например в Англия имат на магистралите участъци от да речем 50 км, където камера снима номера и след 50 км разпознава колата, изчислява средната скорост и ако си а превишил получаваш снимката и глобата си вкъщи. Всичко е почти без намесата на човек. Така събират страшно много пари! А у нас това правят служителите на КАТ, които като заплати са много по-скъпи от камерите…

Докато това стане аз ще продължа да карам с моята си безопасна скорост, ще се оглеждам за катаджии скрити в шубраците, за да ме глобят, и ще си пазя книжката с 9 бандовия си радар детектор Кобра. Пък ако щете ме наречете пътен хулиган!

Публикувано в Разни. Постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>